czwartek, 25 marca 2010

Etap czwarty. Literatura


Czwarty etap naszego projektu poświęcony był literaturze Lublina i Lubelszczyzny. Zwiedziliśmy Muzeum Literackie im. Józefa Czechowicza, gdzie podczas bardzo ciekawej lekcji muzealnej wiele dowiedzieliśmy się o tym największym poecie Lublina.



Józef Czechowicz urodził się w Lublinie i tu zginął w pierwszych dniach wojny. Jest pochowany na cmentarzu przy ulicy Lipowej. Temat naszej lekcji muzealnej brzmiał: Od Arkadii do Apokalipsy. Poznaliśmy życiorys poety, obejrzeliśmy rękopisy oraz nieliczne zachowane pamiątki, m.in. magiczny dzwoneczek, który Poeta przywiózł z Paryża.




Wraz z Panią Przewodnik analizowaliśmy wiersz Józefa Czechowicza Przez kresy.

monotonnie koń głowę unosi
grzywa spływa raz po raz rytmem
koła koła
zioła

terkocze senne półżycie
drożyną leśną łąkowa
dołem dołem
polem

nad wieczorem o rżyska zawadza
księżyc ciemny czerwony
wołam
złoty kołacz

nic nie ma nawet snu tylko kół skrzyp
mgława noc jawa rozlewna
wołam kołacz zloty
wołam koła dołem polem kołacz złoty


Nie było łatwo, ale jakoś wspólnie poradziliśmy sobie z tym tekstem. A to interpretacja muzyczna tego utworu w lubelskiego zespołu Federacja.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz